NEWSLETTER - PRACA NA E-MAIL
ZMIEŃ USTAWIENIA / WYPISZ SIĘ

Narzekający pracownik w zespole? Czas się z nim rozprawić!

Narzekający pracownik w zespole? Czas się z nim rozprawić!

Założyłeś firmę, co miesiąc podejmujesz szereg starań, aby utrzymać ją na rynku. Czy możesz sobie pozwolić na to, aby narzekający pracownik lub pracownicy przekreślili jej rozwój czy nawet działalność? Jeżeli nie chcesz, aby taki scenariusz się zrealizował, musisz dotrzeć do pracownika, który obniża morale i zaangażowanie pozostałej części załogi. Jak się do tego zabrać?

Znajdź narzekacza i… porozmawiaj z nim

Po pierwsze musisz dotrzeć do osoby lub osób, które narzekają. To wcale nie musi być zadaniem łatwym – wiele zależy od tego, jak dużą firmę prowadzisz. Jeżeli stworzona przez ciebie firma jest niewielka, to raczej nie powinieneś mieć problemu z namierzeniem osoby, która jest wiecznie niezadowolona. W przypadku dużej firmy, zadanie będzie trudniejsze, ale również jest do wykonania – wystarczy tylko, że będziesz się posiłkował wiedzą zdobytą od swoich podwładnych.

Co, gdy znajdziesz już osobę narzekającą? Nie obejdzie się bez rozmowy. Powinieneś ustalić, dlaczego pracownik narzeka. Być może coś przeoczyłeś – pracownik może być zdemotywowany z uwagi na problemy rodzinne, brak podwyżki lub awansu. Do ciebie należy ustalenie przyczyn, dla których pracownik nie koncentruje całej swojej uwagi na pracy. Gdy to zrobisz, będziesz miał obraz sytuacji – będziesz wiedział, czy możesz pomóc swojemu podwładnemu.


Pomóż, a zdobędziesz lojalnego pracownika

Być może pierwsze, co przyszło ci do głowy, to pożegnanie się z pracownikiem, który jest niezadowolony ze swojej pracy. Nie tędy jednak droga – w ten sposób pokażesz jedynie innych podwładnym, że nie rozwiązujesz, ale pozbywasz się kłopotów. Nie o to ci chodzi, prawda?

Po ustaleniu przyczyn, dla których pracownik nie może skoncentrować się na pracy i negatywnie wpływa na motywację innych zatrudnionych, powinieneś zaproponować mu pomoc. Jeżeli problemem jest aktualna sytuacja rodzinna podwładnego, to może warto mu zaproponować kilka dni wolnego? Pracownik twierdzi, że już dawno przestał się rozwijać? Postaw przed nim wyzwania. W ten sposób nie tylko jemu, ale całej załodze pokażesz, że zależy ci na każdym pracowniku. Możesz również pomyśleć o szkoleniach lub kursach. Większość osób aktywnych zawodowo chętnie bierze w nich udział, bo pozwalają się one rozwijać.


Gdy pracownik nie widzi się w dalszej pracy

Może zdarzyć się tak, że mimo twoich wysiłków, pracownik uzna, że nie jesteś mu w stanie nic więcej zaproponować. W takiej sytuacji nie ma sensu dalsza współpraca – lepiej się rozstać w zgodzie. Ale nawet wówczas możesz pomóc swojemu pracownikowi. Jeżeli dotychczas był on lojalny i rzetelnie wykonywał swoje obowiązki, to może warto wręczyć mu referencje? Z pewnością doskonale wiesz, że pracodawcy zwracają uwagę na takie dokumenty.


A może się nie wtrącać?

Oczywiście możesz lekceważyć dochodzące do twoich uszu uwagi podwładnych. W taki jednak sposób narażasz się jedynie na to, że w przyszłości będziesz miał problem z załogą. Być może z twojej firmy zaczną odchodzić po kolei wszyscy pracownicy. Poszukiwania nowych i ich wdrażanie w obowiązki jest kosztowne – czy jesteś przygotowany na poniesienie takich kosztów? Jeżeli nie, to czas zareagować – twój zespół zamiast narzekać, ma być w każdej chwili gotowy do pracy.

Zobacz inne porady dla pracodawców

Komentarze

(brak komentarzy)
Redakcja Praca-tarnowskiegory.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.

Wszelkie prawa zastrzeżone. MediaBielsko.pl © 2007-2017