NEWSLETTER - PRACA NA E-MAIL
ZMIEŃ USTAWIENIA / WYPISZ SIĘ

3 kroki, które musisz wykonać, aby założyć firmę

3 kroki, które musisz wykonać, aby założyć firmę

Jeżeli zdecydowałeś się założyć firmę, to na pewno odpowiednio wcześniej przygotowałeś biznesplan i zorientowałeś się, czy potrzebny będzie ci kredyt. Teraz pozostaje już tylko działać.

Dziś procedura założenia firmy jest uproszczona, dzięki czemu formalności nie powinny ci zająć więcej niż kilka godzin. Nie musisz też przygotowywać się na wizyty w urzędach. Większość formalności możesz załatwić bez wychodzenia z domu – za pośrednictwem internetu.


Krok pierwszy – wypełnij formularz CEIDG-1

Rozwinięciem skrótu CEIDG jest Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej. Podmiot ten zbiera dane o firmach i informacje o zmianach dokonywanych przez przedsiębiorców (w bazie są odnotowywane np. informacje o zawieszeniu prowadzenia działalności gospodarczej). Aby dopełnić formalności, możesz wybrać jeden z kilku przewidzianych trybów postępowania. Poza wypełnieniem wniosku online, formularz możesz również złożyć osobiście w gminie lub wysłać go listem poleconym. W pierwszym przypadku będziesz musiał posiadać elektroniczny podpis.

Szczegółowe informacje na temat tego, jak należy wypełnić wniosek, znajdziesz na stronie internetowej CEIDG. Pamiętaj przy tym, że wypełnienie formularza CEIDG-1 to nie tylko poinformowanie urzędników o fakcie rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej – to również zgłoszenie do ZUS-u, GUS-u i odpowiedniego urzędu skarbowego. Takie rozwiązanie zostało opracowane z myślą o uproszczeniu formalności – przedsiębiorcy po prostu oszczędzają czas.


Krok drugi – tylko dla tych, którzy chcą być VAT-owcami

Z wyliczeń, których dokonałeś, jasno wynika, że będzie ci się opłacać wystawianie faktur VAT? W takiej sytuacji musisz dokonać stosownego zgłoszenia. Zrobisz to, wypełniając formularz VAT-R. Korzystając z bezpiecznego podpisu elektronicznego, możesz wypełnić i wysłać dokument online. W innym przypadku czeka cię wizyta w urzędzie skarbowym.

Mimo starań urzędników, formularze nie zawsze są w pełni zrozumiałe. Jeżeli masz problem z wypełnieniem dokumentów, najlepiej zrobisz, udając się do właściwego urzędu skarbowego. Wówczas będziesz mógł skorzystać z pomocy specjalistów. Takie rozwiązanie jest niezwykle korzystne, bo pozwala od razu wypytać o kwestie, które są dla ciebie nie jasne.


Krok trzeci – ZUS ZUA, czyli zgłoszenie do ZUS

Będąc przedsiębiorcą, masz obowiązek opłacania co miesiąc składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. Pamiętaj, że – jako początkujący przedsiębiorca – możesz skorzystać z ulgi przewidzianej przez ustawodawcę. Wówczas wysokość składek będzie o ok. 50% niższa. Choć przyjęło się mówić, że preferencyjne składki ZUS są przewidziane dla osób dopiero rozpoczynających prowadzenie firmy, to jednak musisz pamiętać o pewnym wyjątku. Mowa tu o świadczeniu usług na rzecz swojego dawnego pracodawcy. W takiej sytuacji nie będziesz mógł liczyć na niższe składki.

Zgłoszenia do ZUS-u możesz dokonać online. Do tego także będzie ci potrzebny elektroniczny podpis. Jeżeli go nie posiadasz, nie obejdzie się bez wizyty w ZUS-ie. Pamiętaj też, że pracownicy tego urzędu mogą pomóc ci w wypełnieniu druku, jeżeli będziesz miał wątpliwości. Część specjalistów wskazuje, że najlepszym rozwiązaniem – wówczas, gdy dokumenty wypełniasz samodzielnie – jest osobiste udanie się do ZUS-u, gdyż urzędnicy dokładnie zweryfikują informacje podane w formularzu. W ten sposób uchronisz się przed pomyłkami i koniecznością ich prostowania.

Skoro formalności już za tobą, to teraz nie pozostaje nic innego, jak tylko życzyć ci udanego prowadzenia firmy!

Zobacz inne porady dla pracodawców

Komentarze

(brak komentarzy)
Redakcja Praca-tarnowskiegory.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.

Wszelkie prawa zastrzeżone. MediaBielsko.pl © 2007-2017